Guild Wars, král MMORPG

Blog / Dála Musil – 11. října 2006

Guild Wars je MMORPG, které spatřilo světlo světa v dubnu 2005. Od té doby se toho ve hře již změnilo poměrně dost. Ale řekněme si to trochu popořádku.

Guild Wars se od ostatních MMORPG liší a to v několika základních věcech. Ty nejzákladnější jsou dvě. Za prvé, neplatíte žádné měsíční poplatky. Koupíte hru a můžete hrát jak jen se vám chce. Za druhé, v GW není klasické PvE. Guild Wars má části PvE (player vs environment) a PvP ( player vs player ). Zatímco v jiných onlajn RPGčkách když vyrazíte mimo město, někdo si na Vás může počíhat, sejmout vás a sebrat vám vaši veškerou výbavu, kterou jste si tvrdě vybojovali. V Guild Wars ovšem chodíte do "divočiny", neboli mimo město, ve skupince s maximálně dalšími 7 hráči. Pro každou skupinu se "wild" generuje samostatně, takže na jiné onlajn hráče nenarazíte. Podle mého názoru to byl jeden z velmi dobrých tahů. GW je totiž zaměřeno primárně na souboje guild nebo chcete-li klanů. To však neznamená, že by PvE část nebyla zajímavá.

Co naleznete v PvE části? PvE v sobě skrývá vcelku velkou mapu světa, kterou si můžete projít. Pravdou je, že minimálně jednou to udělat budete muset. Ve hře jsou klasické a známé RPG questy, kdy něco splníte a dostane za to zkušenosti (expy), nějaký předmět či v případě GW nové skilly. Skilly jsou nedílnou součástí vaší postavy ať v PvE či PvP. Skillů je v základní verzi GW přes 400 a jsou rozděleny mezi šest povolání. Krom questů máme ve hře také mise, díky kterým se nám dále posouvá zajímavý herní příběh. Za splněnou misi, která v sobě skrývá také bonus, jsou expy a také skill pointy, za které si můžete "odemykat" skilly do pve a pvp. Skilly jsou normální a elitní. Elitní skill si u obchodníka se skilly nekoupíte, ale musíte si zajít pěkně za nějakým bossem třeba do mise a sejmout ho. Věřte, že občas to není právě jednoduché. PvE část nabízí ovšem v současné době už množství zajímavých možností, takže se nudit nebudete. Proč si neříct něco o postavách?

V GW je šest povolání. Warrior, Monk, Mesmer, Necromancer, Ranger a Elementalist. Warrior je klasický zabijácký válečník, Monk je healer (=rozuměj ten, který má především léčebné skilly), Mesmer vysává soupeřům energii, Necromancer si na pomoc může vyvolat příšerky z mrtvých soupeřů, Ranger je hraničář s lukem a Elementalist je klasický wizard či kouzelník, jak chcete. Každý charakter má své unikátní skilly, takže tvoření buildu (=rozuměj soubor skillů, které v danou chvíli můžete používat) je záležitostí, kterou strávíte dost času. A to především proto, že povolání máte primární a sekundární. Dáte si třeba Rangera jako primárního a Monka jako sekundárního. Budete tedy moci používat zhruba 140 skillů od Rangera a Monka. Primární povolání si změnit nemůžete, sekundární si cca v 75% hry můžete měnit dle libosti. Každý charakter má pochopitelně další své atributy, o kterých se tady nebudeme zmiňovat, takže mohu jen doporučit několik webů na konci článku, kde si o tom můžete přečíst více.

Jak jsem již řekl, GW je hra především o soubojích týmů, klanů, guild. Hrát můžete v arénách, kterých je několik typů, podle toho, s kým jdete do souboje či jak početná vaše parta je. Hlavním tahákem jsou ale souboje guild. Guildu si můžete založit v téměř každém větším městě, můžete si vytvořit originální guildovní plášť ze slušné nabídky možností a také si guilda obvykle pořizuje vlastní guild hall, což je místo, kde se následně odehrávají souboje mezi guildami. Pokud právě nehrajete zápas, právě v guild hall si můžete domlouvat taktiku atd. Množství guild hallů by mohlo být jistě větší, ale i tak jsou souboje guild velice zajímavou záležitostí. Důvodem jsou pak především možnosti buildů, skládání skillů a jejich kombinování je prostě věc, kvůli které se vyplatí GW hrát. K tomu přidejte ingame ladder, světový žebříček guild, do kterého se vám započítavají odehrané zápasy a můžete sledovat jak postupujete nahoru či dolů.

Co dál potřebujete o GW vědět? Teď už to vezmu v takovém rychlém sledu. Skilly či itemy(předměty) které si v pve odemknete, získáte i do pvp části. Krom tvorby pve postavy si totiž v menu také tvoříte postavy pouze pro pvp, s kterými následně můžete bojovat v pvp soubojích. Vyplatí se tedy pve zahrát, protože odemykání je vcelku rychlé, pokud se hře věnujete. Pro RPG fanoušky jsou sice nepříznivé dvě věci, ale pokud si na GW zvyknete, zjistíte, že ten tah je velmi dobře promyšlený. Za prvé, v GW můžete hrát pouze za lidskou rasu. To by nebylo nic hrozného. Horší je pro hráče jistě to, že levelování končí na 20. levelu. Další "zdraví" než na 20. levelu tedy dostanete maximálně pomocí skillů, armorů či itemů. Tím, že se přes 20. level tedy nedostanete, se otevírá kooperace. Zkrátka v misích jsou i nepřátelé s vyššími levely, takže potřebujete jednodušše pomoc dalších hráčů a vzniká tak kooperativní pve. Po pravdě, občas se sejdete s partou, se kterou vám to vůbec nepůjde, všichni pochcípete a bude následovat mission failed, v případě questu pak přesun na "oživení". Někdy však narazíte na partu dobrou, se kterou budete válet. Když už jsem k "oživení" zabrousil, pokud vás nepřítel v pve wild sejme, budete oživeni ve svatyni, ovšem dostanete jakýsi death penalty. Budete mít o určitý počet procent menší zdraví a energii. Na druhé straně, pokud se vám bude nepřátele dařit zabíjet, získáte morale boost, což je opak death penalty, tedy procenta zdraví a energie se vám zvětší.

V PvE i PvP můžete používat pomoc NPC, tedy počítačem ovládaných hráčů, kterým se v GW říká henchmani. Pokud potřebujete udělat nějakou misi a nejsou žádní možní lidští společníci, vemte si henchmany. Sice jejich AI, tedy umělá inteligence není nejvyšší, ale občas mi henchové pomohli více než normální hráči. Ve městech naleznete obchodníky klasické, obchodníky se surovinami, craftery(tvořiče?) zbraní a brnění atd, zkrátka klasika. Mimo město pak narazíte také na kolektory, kteří vám dají nějaký pěkný předmět za to, že jim donesete to, co chtějí, obyčejně více věcí jednoho druhu, který vám "vypadne" z mrtvého nepřítele. Ve městě krom klasických NPC najdete také storage, což je místo, kam si můžete uložit věci, které se vám nevejdou do inventáře. Storage je pro všechny charaktery, takže když budete mít jeden primární charakter rangera a druhý třeba warriora, budete hrát zrovna za rangera, najdete nějaký pěkný meč, dáte ho do storage a až se přihlásíte na charakter warriora, tak si meč ve storage vyzvednete. Ve hře jako v podobných RPG budete craftovat, tedy rozebírat či skládat předměty, abyste získali například nějaké ty speciální části nebo zbraně, stejná klasika je identifikace předmětů. Typů předmětů je mnoho, stejně jako jejich kvalit (podle barvy). Kdybych měl o předmětech psát víc, tak bych musel napsat další spoustu článků, protože to je na dlouhé povídání.

Do GW autoři přidávají nové lokace jak zadarmo (Sorrows Furnace), tak formou datadisků - Factions již vyšel a za pár dní vyjde Nightfall. Tyto datadisky přidávají vše včetně nových povolání, předmětů, míst atd atd. V současné podobě GW můžete například získavat tituly za vaše úspěchy, jako je třeba identifikace gold (rare vzácných zlatých) předmětů, za capování (získavání) elitních skillů, za vítězství v arénách v pvp soubojích, za splněné mise s bonusy či objevování mapy, je toho skutečně hodně. Graficky je GW na vysoké úrovni a to při nízkých požadavcích na hardware. Ozvučení GW je pak skutečná lahůdka, podle mého názoru má GW nejlepší soundtrack ze všech MMORPG i RPG vůbec. Guild Wars je v současné době jedno z nejlepších MMORPG vůbec a to právem. Do světa MMORPG přineslo Guild Wars spoustu zajímavých novinek, takže se rozhodně vyplatí. Pokud jste si tedy někdy MMORPG chtěli zahrát, ale nevěděli které, Guild Wars je jasná volba.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho na sociálních sítích


Chcete si přečíst i další zajímavé články?

Nezmeškejte už nikdy užitečné tipy a články