Co se učíme z počítačových her
Blog / Dála Musil – 2. února 2023
Kdyby byla škola opravdu hrou, děti se toho podle mě naučí daleko více, navíc snadněji a rychleji. Které principy z počítačových her se často nevědomě učíme (nebo bychom se měli učit) a vídáme je v reálném životě?
Dva roky zpátky jsem psal článek o vlivu počítačových her na život, který je podle mě z většiny pozitivní. Loni jsem se k hraní her vrátil ve větším a uvědomil si, kolik principů se v různých hrách opakuje a (ne)vědomě nám do hlavy vtlouká věci, které vidíme i v reálném životě. Jestli se občas rádi hlouběji zamyslíte, pojďme na to.
Merchanti
Byl to právě tenhle bod, díky němuž jsem se rozhodl napsat dnešní článek. Merchanti jsou totiž krásnou ukázkou toho, jak snadno pochopit princip nabídky a poptávky. Taky nám hezky ukazují, že kupujeme vždy za více než prodáváme, a že oni naopak ihned prodávají nakoupené za víc, aby vydělali.
Překážky
Tenhle odstavec jsem měl s trochu jinou myšlenkou ve výše zmíněném článku, tak pointu lehce posunu. Většina věcí, co za něco stojí, není v životě zadarmo (děti, prosím, nelootujte). A čím víc něco chcete, tím víc se musíte snažit, protože o to náročnější cesta k tomu bývá.
Povolání
Postava ve hře se stejně jako člověk v životě postupně učí nové věci a často dopředu neví, kde nakonec skončí. Budete svým povoláním specialista, který ovládá něco na maximum? Nebo vsadíte spíš na kombinaci více povolání, kde sice nebudete nejlepší, ale zvládnete více činností?
Úkoly
Máte úkoly malé i velké, občas celou navazující plejádu úkolů. Některé úkoly prostě dostanete a nic s tím nenaděláte, ale zároveň si u mnoha jiných úkolů můžete sami vybrat kdy a jestli vůbec je chcete splnit. Protože proč dělat třeba něco, co vám vlastně nic nepřinese?
Životní cesta
Občas vede k cíli pouze jedna cesta, občas je jich více. Občas člověk neví, kam jde, a může to být dobře - co když tam bude něco zajímavého? A i konce bývají různé. Někdy dobré, někdy špatné, a velmi často ovlivněné tím, jaká rozhodnutí člověk cestou dělal.
Osobní rozvoj
Abyste byli v něčem dobří, potřebujete sbírat zkušenosti. Klidně začněte pomalu s nějakými vedlejšími úkoly, a až budete mít zkušeností dostatek, můžete přejít na další krok (či úroveň?). I zkušenost z toho, co dělat nechcete, se může někdy hodit.
Věci nejsou vše
Některé oblečení nebo předměty přidávají v různých situacích plusové body, ale je i spousta toho, co vám reálně nepřidá nic (a v některých situacích může dokonce ubrat). Platit za drahé věci jen proto, že jsou cool, podle mě fakt není cool.
Realtime vs. tahy
Život jede sice realtime, ale to neznamená, že se vždy musíte rozhodnout ihned. Jsou situace, kdy je fajn zastavit a vše si dopředu důkladně promyslet, než uděláte další tah. Stejně tak existují lidé, co jdou do všeho po hlavě, a pak ti analytičtější (co mají jako já rádi třeba tahovky).
Životní etapy
Střídají se období klidu, kdy máte pohodu, můžete cestovat nebo plnit jednoduché úkoly. Taky existují období plné akce, kdy musíte dávat neustále pozor nebo stíhat skoro nereálné úkoly. A bohužel jsou občas i období zlá a smutná - ale nebojte, přejdou.
Regenerace
Člověk nemůže jet pořád naplno, protože se občas unaví. Nezapomínejte na odpočinek, abyste si zase naplnili svůj status bar a mohli dál pokračovat ve sprintu nebo magii, kterou v životě děláte. Mimochodem nějaká svačina nebo lahvička (v rozumném množství) občas taky léčí.
Bugy
Občas se stane něco, co nečekáte. Životní i herní zdrojový kód je rozsáhlý, takže se může cokoliv de facto kdykoliv pokazit a dát vám stopku. Většinou se dokážete vrátit, ale bohužel občas taky ne. Opatrnosti proto není nikdy dost (děti, pozor na crack a piráty).
NPC
Napadlo vás někdy, co si o vás myslí NPC? Předpokládám, že asi ne. Ale v realitě si možná říkáte, co si o vás myslí všichni ti ostatní (co nepatří k těm hodným ani k nepřátelům). A víte co? Těm všem jste většinou úplně ukradení stejně jako těm NPCčkům.
Černá a bílá
Někdy vás může velice nepříjemně zklamat ten, komu nejvíc věříte. A stejně tak vám může nejvíc občas pomoct i ten, od koho to vůbec nečekáte (dokonce ani nemusí být živý, víme?). Svět není nikdy jednoznačně černobílý a všemi barvami hraje daleko lépe.
Úspěšný konec
Když se budete snažit a dotáhnete ty nejdůležitější situace, projekty či úkoly do konce, zažijete po onom velkém finále velmi uspokojující pocit. Chcete ho zažívat pravidelně? Tak se snažte. V singleplayeru vám úspěch nikdo jiný než vy sami nezajistí.
Dočetli jste celý článek až sem? Tak to mám radost, že vás taky baví počítačové hry, osobní rozvoj nebo ideálně oboje :-)
O autorovi článku
Dála Musil je digitální konzultant & designér a Notion Consulting Partner & Ambassador z Pardubic. Svým klientům pomáhá zjednodušovat život díky Notionu a automatizacím, dříve se věnoval UX designu, marketingu či procesnímu řízení. O podnikání a všem digitálním píše už více než 11 let.
Líbil se vám článek? Sdílejte ho dál
Pomohl vám můj obsah? Podpořte další tvorbu
Jsou pro vás moje články, videa, šablony, newsletter či posty na socialu (nejen o Notionu) užitečné? Přispěním libovolné částky mi pomůžete tvořit další nový obsah ZDARMA. Díky za podporu! 🙌